Pagina's

Mijn favoriet ritueel

Een paar dagen geleden lag de brochure van Erfgoeddag 2016 in de brievenbus.  Ik ben meestal enthousiast om deel te nemen aan de Erfgoeddag-activiteiten en ik ben ook, elk jaar opnieuw, blij dat Brugge van de Erfgoeddag een weekend maakt zodat ik meer kans krijg om aan een wandeling of fietstocht of lezing of bezoek of workshop deel te nemen.

Dit gezegd zijnde moet ik ook bekennen dat ik evenzeer teleurgesteld ben wanneer ik me niet kan inschrijven voor de door mij zorgvuldig uitgekozen activiteit en wel omdat net die activiteit zelfs 1 minuut na het begin van de start van de inschrijvingsperiode al volzet is.



Met gemengde gevoelens doorblader ik dus de programma brochure. Het thema dit jaar is "rituelen".
Ik bedenk dat ik geen fan ben van rituelen...

Maar een workshop hoepelen lijkt me wel superleuk. Volgens de brochure was hoepelen ooit een vast ritueel op volksfeesten, speelplaatsen en in het straatbeeld, asjemenou!

De Meifoor blijkt ook onder de rituelen te vallen en wel één van acht eeuwen oud en één maand lang. Tijdens het erfgoedweekend voert een gids je mee op een begeleide wandeling, de rituelen verbonden met de foor achterna. Dat lijkt me wel boeiend.
Ik blader verder en mijn oog valt op een groene wandeling langs de Blankenbergse Dijk, deze keer zal de gids vertellen over de betekenis van en rituelen rond planten en bomen.  Dat interesseert me ook.

Wie niet houdt van hoepelen of wandelen kan iets minder actiefs kiezen en naar een tentoonstelling of lezing gaan. Beiaardier Frank Deleu gaat tijdens zijn lezing dieper in op de rituelen rond klokken en de verschillende manieren van luiden.
Gidsenvader Jo Berten wijdt op zijn beurt uit over zwarte katten, spiegels, de linker kous, heksenbollen, rijst gooien over het bruidspaar en ander bijgeloof.
De lezing die ik met stip aanduid gaat over rituele planten zoals aardbei, amandel, klimop, hulst, palm, kastanje... en hun betekenis en symboliek door herboriste Rita Gesquière. Echt iets voor mij.

Maar mijn favoriete activiteit tijdens erfgoeddagen of open monumentendagen zijn de open huis bezoeken en deze keer kies ik voor een bezoek aan de verlaten Sint-Godelieveabdij die in erfpacht is gegeven aan de stad Brugge en een nieuwe bestemming moet krijgen.
Mijn tweede keus valt op een bezoek aan 't Keerske, de Anglicaanse kerk in de Keersstraat in Brugge, en ik heb geluk voor deze activiteit moet je niet reserveren.

Voila mijn lijstje is klaar, gekozen uit meer dan 60 verschillende activiteiten. Zondag 17 april om 8u55 zal ik voor mijn laptop zitten en pogen me in te schrijven voor één van mijn voorkeur activiteiten. En als het me lukt dan zal ik mijn aller favoriet ritueel uitvoeren: klinken met volle glazen en toosten op ieders gezondheid!

mijn favoriet ritueel: toosten op ieders gezondheid!

Niet gereserveerd?  Geen probleem er zijn bijna 30 activiteiten waar je doorlopend en zonder inschrijven aan kan deelnemen.

Erfgoeddag 2017 zal doorgaan 't weekend van 22-23 april 2017 onder het thema "Zorg".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten