Pagina's

Historium: terug in de tijd anno 1435



3 jaar geleden deden heuse promotiecampagnes vermoeden dat Historium de nieuwe topattractie van Brugge zou worden.
Ik had het geluk kort voor opening een veelbelovende preview te mogen bijwonen en ik ben altijd van plan geweest na de opening met manlief de attractie te bezoeken.

Alhoewel er goed gesleuteld is aan de oorspronkelijke vertoning van 3 jaar geleden zodat ze nu feilloos verloopt en er ondertussen allerlei waardevolle aanvullingen en inventieve verbeteringen zijn toegevoegd weet ik niet zeker of Historium het al tot topattractie van Brugge heeft geschopt. Dat een Historiumbezoek gratis is geworden voor Bruggelingen en ik met een paar koude en regenachtige dagen in het vooruitzicht geen reden meer had om mijn 2de bezoek aan Historium nog langer uit te stellen, weet ik wel zeker.

Op een grijze voormiddag sta ik dus aan de ingang van het "museum" of de "historische belevingsattractie" zoals Historium zichzelf omschrijft.







Een levensechte meertalige middeleeuwse figuur verwelkomt ons. Leuk!



De mooie trompe l´oeil die me bijbleef van mijn vorig bezoek is er nog maar valt nauwelijks op in het gewijzigde decor.






Aan de start van de attractie wacht een groepje jongeren voor de gotische poort. Ik treuzel even in de troonhall opdat ik zou kunnen deelnemen aan een rustiger volgende "vertoning" en 5 minuutjes later stappen we zelf de gotische toegangspoort al binnen.

De audiogids geeft duidelijke en interessante info, we wandelen langzaam door het ganse gebouw, elke ruimte heeft telkens een ander middeleeuws decor dat zorgvuldig en met oog voor detail gebouwd is.
Decors, films, muziek, geluiden en zelfs straatgeuren van die tijd brengen ons verrassend realistisch naar de 15de eeuw, de gouden eeuw van Brugge.




De rode draad van de ganse wandeling langs de historische scenes is de voorbereiding van het bekende schilderij "Madonna met kanunnik Joris Van der Paele" dat Jan Van Eyck in 1436 voltooide en in het echt te bewonderen valt in het Groeninge museum in Brugge. Jonas, de leerjongen van schilder Van Eyck moet het model Anna en een paar attributen waaronder een groene halsbandparkiet tot bij zijn Meester brengen en dat loopt niet van een leien dakje.

Aan het eind van de wandeling kun je via informatieve en interactieve opstellingen je kennis over de glorietijd van Brugge nog wat opschroeven.






Op dezelfde (tweede) verdieping kan je naar het buitenterras vanwaar je uit de hoogte een panoramisch zicht hebt op de Brugse Markt.






In het gebouw ook:
- een souvenir- en chocoladewinkel (alsof er nog niet genoeg zijn in Brugge),
- een toeristisch info center,
- het mooie Grand Beer Café Duvelorium met nog een uniek terras en prachtig zicht op de Markt,
alles vrij toegankelijk en los van de betalende attractie.

Ga er gerust een kijkje nemen en een biertje proeven.



Velen hadden mij vol enthousiasme en lof de virtuele tour door het oude Brugge door middel van een speciale virtual reality bril aangeraden, maar dit tijdelijk succesvol experiment is volgens de medewerkster aan de kassa enkel nog mogelijk in ´t weekend*.
*Kort na mijn bezoek wordt de virtual reality tour opnieuw aangeboden tegen een meerprijs van 7 euro bovenop de prijs van het toegangsticket.  Je hebt wel een smartphone nodig, voor de 7 euro kan je de Historium virtual reality app. downloaden en mag je de cardboard bril (waar een smartphone in past) houden zodat je ook thuis het middeleeuwse Brugge tot leven kan brengen.  

Dus Brugge bezoekers als jullie het Historium nog niet beleefd hebben, zeker eens doen!
Tip aan de Bruggelingen: nodig enkele niet Brugse vrienden uit, als je dan de kosten deelt is het voor iedereen ongetwijfeld de moeite waard.


Markt Brugge
open 7/7 van 10-18u 
(laatste tickets om 17u)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten