Pagina's

Plein van 150 linden en evenveel meningen.

Of Brugge grootse plannen heeft met haar grootste plein weet ik niet zeker.  Dat er plannen zijn om het Zand her aan te leggen is wel zeker.
Een maquette van het ontwerp dat als winnend ontwerp uit de wedstrijd kwam staat tentoongesteld in het Brugse Vrije.

Ik heb de 5 "beste" voorontwerpen gezien, waaronder het door een 11-koppige jury gekozen winnend ontwerp van West 8 & partners.  West 8 is geen onbekende in Brugge, dit architectenbureau heeft eerder al het Brugse Kanaaleiland met verwelkomende Bargebrug ontworpen.

Heb je een mening over of vragen omtrent het "Plein van 150 linden", zoals het nieuwe Zand poëtisch genoemd wordt, kom dan op maandag 14 september om 19u30 naar het Concertgebouw waar een eerste infomoment georganiseerd wordt.

Wat positief is:
na 30 jaar ligt 't Zand er hier en daar wat kramakkel bij en dringt een heraanleg van het grootste evenementenplein van Brugge zich op,  mijn voorkeur gaat ook naar het winnend ontwerp

Waarvoor het onherroepelijk te laat is:
naar mijn gevoel had men het Concertgebouw beter zo'n 20 à 30 meter meer richting Koning Albert I standbeeld gebouwd, dan zou het Concertgebouw al in het Koning Albert I park geïntegreerd zijn en zou een groter voorplein tussen de hoofdingang en de horeca zaken nu meer mogelijkheden bieden

Wat teleurstellend zou zijn:
doordat het Concertgebouw naar mijn gevoel te dicht tegen de horecazaken gebouwd is, liggen gedurende een groot deel van de namiddag de horeca terrassen in de schaduw van het gebouw, wanneer men nu ook nog hoge linden aan de schaduwzijde van het Concertgebouw wil planten zal daar nog meer en nog diepere schaduw vallen, rekening houdend met het Belgisch klimaat kan die diepe schaduw samen met een plakbrij, die bladluisjes op linden uitscheiden en bladval op klinkers, eerder als onaangenaam ervaren worden

Waarom niet opteren om:
de bomen aan de zuidzijde van het Concertgebouw, kant Albertpark, te planten en daar een minimalistisch outdoor amphitheater te creeëren voor kleinschalige unplugged voorstellingen.
Of nog beter: op het voorplein aan de hoofdingang van het Concertgebouw gelegen voor de terrassen (dit voorplein wordt autovrij in het nieuwe ontwerp) door middel van lagere groene beplanting en niveauverschillen een minimalistisch outdoor amphitheater creeëren voor kleinschalige unplugged voorstellingen

Vivaldi op Brugs plein


Wat ik ontzettend jammer zou vinden:
dat hoge bomen het fantastisch mooi zicht op het Brugse Concertgebouw vanop het Zand zouden beperken of zelfs vanuit bepaalde hoeken totaal zou belemmeren

Zand Brugge - by Niels Vertongen


Wat ik hoop:
is dat de fontein (een geheel met 4 beeldengroepen gecreëerd door het kunstenaarskoppel Stefaan Depuydt en Livia Canestrato) een welverdiende nieuwe standplaats krijgt, misschien op de toekomstige Ramblas van Brugge, zodat ze met haar sfeervolle verlichting en kunstige uitstraling van verre ieders aandacht trekt en een ontmoetings- en rustplek blijft voor jong en oud

Zand Brugge fontein & concertgebouw









Waar ik blij om ben:
dat West Brugge eindelijk weer een volwaardig onderdeel kan worden van het historisch centrum van Brugge, dat meer dan 200 evenementen kunnen blijven doorgaan op 't Zand ik denk maar aan de zaterdagmarkt, Meifoor, Zandfeesten, kaasmarkt, vertrek/aankomst sportwedstrijden, Kookeet (dit jaar op het evenementenplein aan 't station), aftellen van Oud naar Nieuw..., kortom dat het Zand weer een echt centrumplein wordt

Wat mij intrigeerd:
is het nog te creëren gebouw dat het grote plein sluit aan de noordzijde, kant Hoefijzerlaan

Wat ik aan deskundigen overlaat:
de verkeersstroom, ik kom er meestal te voet of met de fiets, aan de fietsers en voetgangers (mezelf inbegrepen) zou ik willen vragen wat beter uit te kijken en wat minder op mekaars pad te komen

Wat ik de allerbeste wijziging vind:
de blootlegging van een deel van de Kapucijnenrei en daarmee gepaard gaande het benutten en de opwaardering van de tot nu verloren hoek tegenover café De Zandloper en dit met niets minder dan een remake van de Canal Swimmers Club, dat vind ik zonder twijfel het allerbeste van het winnend ontwerp

Wat ik mis:
een eyecatcher, waarom de fontein verbannen wordt weet ik eigenlijk niet, maar dat er enkel een leegte in de plaats komt begrijp ik helemaal niet, als hoge bomen ook nog het zicht op het Concertgebouw wegnemen dan zal het grote lege plein pas echt ongezellig zijn op de momenten dat er geen evenement doorgaat, gelukkig vind ik het waterelement van de fontein terug in de Kapucijnen Swimmers Club, maar een kunstige fontein-vervangende-eyecatcher moet er echt nog bij


Ik ben benieuwd en kijk er al naar uit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten