Pagina's

"Het is altijd de moeite om naar Brugge te komen."



Citaat uit interview met Kamagurka naar aanleiding van Kamarama te Brugge.
Hoe is 'Kamarama' ontstaan?

Kamagurka: 'Eigenlijk op vraag van burgemeester Moenaert zelf. Hij had vernomen dat ik naar Brugge verhuisd was en vroeg me of ik hier als curator iets in elkaar wou steken. Hij heeft het me geen twee keer moeten vragen. Ik heb zoiets altijd al willen doen, omdat het een heel andere manier is om met kunst om te gaan. Wel geen evidente uitdaging, want je moet naast jezelf als kunstenaar leren staan.'

Een krant schreef  dat de selectie voor 'Kamarama' middelmatig is. Raakt je dat als curator?

'Eigenlijk heel weinig. Zulke dingen worden geschreven door mensen die er geen kloten van kennen. Iedereen die een beetje verstand van kunst heeft, weet dat dit een geweldige tentoonstelling is. In het bewuste artikel stond trouwens ook dat het de moeite niet was om naar Brugge te komen. Nonsens natuurlijk, want
het is altijd de moeite om naar Brugge te komen.'

Nog kritiek die eerder dit jaar over Kama de kunstenaar werd geuit: je bent naast artiest vooral een goed ondernemer. Wat denk je dan?

'Ze zeggen maar. Moet ik me schuldig voelen omdat mijn werken goed verkopen? Zou het dan beter zijn als ik niks verkoop en een arme sukkelaar ben? Ik krijg opmerkingen over het feit dat ik met een BMW rijd en dikke sigaren rook. Ik doe 70.000 kilometer per jaar, dus een goede wagen is een noodzaak. En met die sigaren sponsor ik Cuba, een linkse staat, en dat voor een ondernemer (lacht).'





Geen opmerkingen:

Een reactie posten