Pagina's

Museumwandeling


Eigenlijk bezoek ik zelden een museum.  Ik verkies te wandelen door de Brugse straten, te kuieren langs de reien, te genieten van de bezigheden op een van de vele pleintjes of ik maak een fietstochtje op de groene stadsomwalling. 
Vandaag staat er een begeleide museumwandeling op mijn agenda en ik vind het niet erg dat het regent.
We vinden Jo, onze gids, op de afgesproken plaats aan de Onze Lieve Vrouw kerk.  Hij begeleidt ons naar het Memling in Sint-Jans museum en niettegenstaande er al redelijk wat mensen aanschuiven, zijn we snel binnen in het middeleeuws gebouw.
De wandeling beperkt zich tot één museum waar gids Jo enkele topstukken bespreekt. 
Jo is een waterval van verwoorde indrukken, interessante weetjes en boeiende verhalen.  Iedereen hangt aan zijn lippen.
Wat mij betreft is dit de ideale formule voor een museumbezoek.  Ik word ingewijd in de wonderen van de Vroeg Nederlandse schilderkunst uit de 15de eeuw.  
We staan stil bij het Ursulaschrijn van Hans Memling.
Hans Memling - Ursulaschrijn


Het schilderwerk is zeer fijn gedetailleerd, men beweert dat Hans Memling de details schilderde met een penseel met maar één enkel haar.
Volgens onze gids Jo, boeken jaarlijks een 100-tal kunstliefhebbers een vliegticket naar Brussel, nemen daar een taxi tot Brugge, uitsluitend om dit topwerk en de Madonna van Michelangelo, die in de Onze Lieve Vrouw kerk staat, met eigen ogen te zien. 
Ik voel me vereerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten