Pagina's

Fotogeniek Brugge


Man met de zeeslak - kiosk, Astridpark Brugge


De  regel van derden heeft ze onder de knie maar telkens ze riskeert te fotograferen in de niet automatische modus klopt het plaatje niet meer.
Wie is "ze"?
Ha, ík was het, jarenlang, en de laatste maanden tot mijn eigen ergernis.  Dus was het hoog tijd om daar iets aan te doen!



Sedert september volg ik fotografieles, in het fotogenieke Brugge.  De cursus valt zoveel beter mee dan ik had durven dromen en Brugge is zonder twijfel de perfecte plek om een enthousiaste fotografiestudent in los te laten.

Honderden kiekjes van Brugge heb ik genomen vóór de fotocursus, duizenden heb ik er al genomen sedert de cursus begon, telkens met een iets andere instelling, eindelijk zie ik wat logica in het bos van effecten die de draai en drukknopjes op mijn fototoestel tot gevolg hebben, na uren turen en zoeken naar de essentiële kleine verschillen op het lcd scherm krijg ik bijna rechthoekige ogen... en honderdduizenden keren zag ik een beeldje van Brugge, door iemand anders op foto vastgelegd.
De beelden van "Brugge" die mij het meest bekoren zijn deze genomen tijdens blue hour (bij schemering net na zonsondergang). Een foto van de Rozenhoedkaai tijdens blue hour staat in mijn hersenen gegrifd en het is mijn grote wens ooit een even bekoorlijk beeld te kunnen vastleggen.

Natuurlijk besef ik dat dit met mijn 10-jaar oude spiegelreflexcamera en zoomlens 18-55mm, zonder statief (heb ik nog niet) onmogelijk is; maar net vandaag, de eerste dag van het winteruur, een prachtige heldere herfstdag, iets over vijven, lijkt de hemel zo helder blauw, rep ik me naar de place to be en doe toch een poging, camera in de losse hand...





Eerste poging: nog werk aan de winkel :-)
Benieuwd wat het zal geven binnen een paar weken, ná de les over avondfotografie en mét statief.

Wil je ook eens op fototocht door fotogeniek Brugge, hier alvast enkele interessante weetjes van landschapsfotograaf Bart Heirweg over stadsfotografie in Brugge.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten